• קרן דורון

משמעות הצבע בפרסום



בואו נעשה ניסיון- דמיינו בראש בקבוק פלסטיק, בתוכו נוזל שחור ועליו מדבקה אדומה- תוכלו לנחש מה הנוזל ואיזו חברה זו ?

כנראה שניחשתם קוקה קולה

ואם אותו בקבוק יופיע עם מדבקה כחולה?

אז כנראה שחשבתם על פפסי או rc cola

איך ידעתם מתיאור בלבד לנחש גם את מהות הנוזל וגם את החברה? כי הצבעים סיפרו לכם...

בעולם הפרסום נותנים מקום רב לצבעים, כל צבע מעביר מסר מסוים, תחושה מסוימת, לכל צבע יש פרשנות ומשמעות ויש אינספור מחקרים שבודקים כיצד הצבעים משפיעים על כוונת הקנייה שלנו. האם אכן חפיסת שוקולד הצבועה בשחור וזהב תשכנע אתכם שמדובר בשוקולד איכותי ויוקרתי יותר מאשר חפיסה ורודה וצהובה? סביר להניח שכן... כי בתת מודע שלנו הושרשה התפיסה ששחור וזהב זה יוקרתי וורוד וצהוב קצת פחות.

הצבעים הם שפה בפני עצמם, שפה ויזואלית מוחשית שמעבירה מסר עוד לפני שהצרכן אפילו קרא את המילים או צפה בפרסומת. הצבעים נקלטים ראשונים, מעובדים מהר יותר מהמילים ולכן משפיעים על התפיסה הראשונית שלנו כצרכנים בעיבוד המסר השיווקי. כלומר, הצבע לא מלמד כלל על המוצר עצמו או על יתרונותיו אלא הוא פועל כמעין רמז פסיכולוגי שמעורר בצרכן תחושה כלשהי כבאופן בלתי מודע.

כאשר המסר השיווקי תואם את המסר של הצבע- זה יחזק את ההשפעה על הצרכן. במקרה ויש חוסר הלימה, הערעור הקוגניטיבי יקשה על הצרכן להאמין ולקבל את המסר השיווקי, ואז סביר להניח שהפרסומת פשוט לא תעבוד. עובדה זו מלמדת אותנו עד כמה חשובה הבחירה הנכונה של הצבעים לעסק שלנו- ללוגו, לפרסומות, לתמונות בהן אנחנו נשתמש, לדפוס ולכל דבר שנרצה שיעביר את המסר השיווקי שלנו וביעילות, כאשר, הצבע צריך להתאים למסר שלנו ולקהל הלקוחות שלנו.

אז מה המשמעות של כל צבע?

לפני שנתחיל חשוב להגיד שבכל תרבות יש משמעות סמלית שונה לצבעים ולכן המשמעות שכתובה כאן נכונה לתרבות המערבית שלנו:

🔸לבן- ניקיון, אלגנטיות, טוהר

🔸שחור- יוקרתיות, אלגנטיות, קלאסיות

🔸כסף וזהב- משדרים שניהם יוקרתיות, אך הכסף נתפס כקריר יותר והזהב חמים יותר. לכן הכסף משדר יוקרתיות גברית והזהב יוקרתיות נשית.

🔸כחול- יציבות, בטיחות, אמינות וגם רגיעה, פתיחות (בהקשר למים, ים, מרחב)

🔸ירוק- טבע, רעננות, חדשנות

🔸כתום- שמחה, רעננות, חיוניות, כייף

🔸צהוב- אופטימיות, חמימות, שמחה

🔸ורוד- נשיות, רומנטיות, רכות, ילדותיות

🔸סגול- יצירתיות, חושניות, רוחניות, תחכום

🔸אדום- אומץ, בולטות, אנרגטיות, אהבה, סכנה

נחזור רגע לתחילת הפוסט על הניסוי הקטן עם בקבוק הקוקה קולה- זוכרים שידעתם מייד על איזו חברה מדובר? הסיבה לכך היא שקוקה קולה נאמנה לצבע שלה ואנו נראה אדום על הבקבוקים, על הפחיות, בפרסומות בטלוויזיה ובעיתון ובשלטי החוצות. כולנו יודעים שאדום זה קוקה קולה. באותו האופן, לאחר שבחרתם צבע- לכו איתו בהתמדה, שילווה אתכם בפרסום, בתמונות שאתם בוחרים לפוסטים, בלוגו, בדפוס, במוצרים משלימים עד כדי כך שהלקוחות שלכם יראו את הצבע ומיד יחשבו עליכם.

אצלי לדוגמא, הלוגו, התמונות, הדפוס, היומן ואפילו המשרד צבועים כולם בלבן-ורוד-זהב. שילוב של אלגנטיות, יוקרתיות חמימה, נשיות ורכות.

אז חשבו מה הצבע שלכן אומר עליכן? מתאים מעולה! לא מתאים? לכו לצבוע



MOMMY ZAMY © קרן דורון | טל' 050-688-1886