top of page
  • תמונת הסופר/תקרן דורון

מודל הרמזור סטייל מאמיזמי- האם העסק שלך ירוק, כתום או אדום...


שיטת הרמזור של גמזו נראית דרך מעולה להגדיר גם איפה העסק שלנו עומד. אז בואי נתחיל...


1. עסק ירוק: עסק ירוק הוא עסק שהמשיך לפעול למרות התקופה והבלאגן. גם אם הוא לא עובד באותה דרך או עם אותם שירותים, הוא עדיין ירוק. זה עסק שהנראות שלו במדיה לא נפגעה, הוא ממשיך לשווק, לפרסם, למכור ולעבוד. עצמאיות עם עסקים ירוקים הן אלו שהצליחו להתאים את עצמן במהירות ובצורה נכונה לתקופה ולשינויים בה- יצרו מוצרים/שירותים מותאמים, העבירו את הפעילות לדיגיטל ופשוט יצרו התאמות נכונות ובזכות זה לא הפסיקו את הפעילות. לפעמים בעסקים כאלו, העצמאיות פשוט המציאו את עצמן מחדש מתוך הכלים והידע המקצועי שכבר היה קיים. אפשרי בהחלט שאולי ברמת ההכנסה ישנה ירידה בגלל תנאי השוק וההגבלות אך הפעילות לא נפגעה וזה מה שחשוב לטווח הארוך.

מה מאפיין עסק ירוק: יזמות, גמישות מחשבתית ומעשית, פעלתנות, עשייה ויצירתיות. ההמלצה שלי לעסק ירוק: פשוט להמשיך בדרך, אתן בדרך נכונה.


2. עסק כתום: עסק כתום הוא עסק שהמשיך לפעול אבל בווליום הרבה יותר נמוך לא רק מבחינת העשייה העסקית אלא גם מבחינה שיווקית ובכלל. עסק כתום הוא עסק שהתכנס יותר פנימה, השינויים וההגבלות יצרו סוג של לחץ או תחושת אי וודאות שקצת שיתקה את היכולת להמשיך. נעשו ניסיונות להתגמש ולספק פתרונות יצירתיים אבל התחושה היא שזה עדיין לא מספיק. הנוכחות במדיה פחתה, העשייה פחתה וישנה תחושה של תקיעות.

מה מאפיין עסק כתום: המתנה לשגרה, תחושת קושי בהסתגלות וגמישות, ניסיון ומאמץ רב לייצר פעילות אך בתחושה של פול גז בניוטרל.

ההמלצה שלי לעסק כתום: לשחרר את התפיסה שרק שגרה תאפשר חזרה לפעילות, גם אם מכורח המציאות לא ניתן לעבוד כרגיל- לחפש רעיונות יצירתיים שיאפשרו המשך עשייה ובעיקר לא לעצור את הנוכחות ברשת כי השיווק וההישארות בתודעה קריטיים להמשך הפעילות בטווח הארוך.




3. עסק אדום- עסק אדום הוא עסק לא פעיל באמת. זה עסק שברמה מסוימת העצמאית די וויתרה לעצמה מול הסיטואציה. בפסיכולוגיה יש את עיקרון ההילחם או ברח אז במקרה הזה העצמאיות העדיפו לברוח ולא לנסות להילחם במצב. ישנה תחושה שלא ניתן לעבוד כלל, אין יכולת להתגמש מול הסיטואציה או יכולת להמצאה מחדש. לצערי, עסקים כאלו נעלמים מן השוק בשל חוסר עשייה ונעלמים מהתודעה הצרכנית בשל חוסר פעילות שיווקית וזה מסוכן במיוחד בתקופת אי וודאות ארוכה כל כך.

מה מאפיין עסק אדום: תקיעות, חוסר עשייה, חוסר בפעילות שיווקית, עצירה די מוחלטת של הפעילות העסקית. זהו למעשה עסק בשלבי גסיסה אם לא חמור מכך. ההמלצה שלי לעסק האדום: קודם כל שינוי תפיסה. העולם השתנה, אנחנו השתננו, הלקוחות שלנו השתנו ואין דרך חזרה. יכול להיות שמה שהיה כבר לא יחזור ומי שלא ידע להתאים את עצמו לשינויים ולהיות גמיש בעשייה- לא יוכל לשרוד. אמנם העסק גוסס אבל לשמחתנו ניתן להחיות אותו ואפילו להפוך אותו להרבה יותר חי, פעיל ומצליח. כאן זה המקום שלך כבעלת העסק לעשות שינוי גישה, להתחיל לחפש פתרונות יצירתיים וגמישות מול המצב ולקחת אחריות והחלטה לעבודה קשה, מאומצת וממושכת בלהחזיר את העסק הזה לחיים מתוך הבנה שזה להיות או לחדול.


ובנימה אישית ממני לא משנה מה הצבע של העסק שלך- זו רק נקודת הפתיחה כרגע. מה שחשוב זה מה שאת מחליטה לעשות מנקודה זו הלאה. אז אם את ירוקה, כתומה או אדומה- תמיד ניתן להשתפר, תמיד ניתן להפוך את הקושי להזדמנות ולצאת מהתקופה הזו חזקה יותר, מבינה יותר וטובה יותר.



bottom of page