top of page
  • תמונת הסופר/תקרן דורון

בואו נדבר רגע על בידול


נדמה שכולם רוצים למצוא את הבידול שלהם אבל מה זה אומר בעצם? אז נתחיל בהתחלה ואני אספר לכן מה אתן יכולות ללמוד מקרקס השמש Cirque du Soleil?

אני תמיד אומרת שאסור לנו לפחד מתחרות אלא ההפך דווקא לברך עליה ולדעת שככל שיש יותר תחרות ככה השוק פעיל יותר וההזדמנויות שלנו גדולות יותר. אבל איך בכל זאת אפשר להתבלט מעל לכל המתחרים שלנו?

נראה כי התשובה לכך מצויה אצל וו. צ'אן קים ורנה מובורן שפרסמו בשנת 2004 את ספרם החשוב "אסטרטגיית האוקיינוס הכחול". הכותבים טוענים כי כל זירת תחרות עסקית היא כמו אוקיינוס אדום והאדום מתייחס ל"דם" של המתחרים שרבים על אותה משבצת תחרותית. אוקיינוס אדום מתאים לבעלי עסקים שמספיק להם להיות בינוניים, כמו כולם, להציע את אותו שירות או מוצר ולהילחם על כל טיפת מרווח בשוק. תחשבו לדוגמא על כל בעל עסק שאתם מכירים שמציע לכם עוד מאותו הדבר- הוא נוקט באסטרטגית האוקיינוס האדום, ויש שאומרים שזו אפילו לא אסטרטגיה של ממש אלא קבלת המצב הקיים.

לעומתם, יש את העסקים שחושבים אחרת, שאומרים לעצמם אני רוצה להיות ייחודי ושונה בתחום שלי כדי שיבחינו בי ואז הוא מצליח ליצור לעצמו אוקיינוס כחול - נקי ממתחרים שמוכרים את אותו הדבר בדיוק כמוהו ואין זה אומר שהוא המציא שירות חדש אלא הוא המציא קטגוריה חדשה בתוך אותו ענף.


למה תוכן נדיב משרת אתכן עסקית?

ואם נשוב רגע לקרקס Cirque du Soleil - הם למעשה המציאו קטגוריה חדשה בתחום הקרקס - יצרו מופעי קרקס שמשלבים בלט, אופרה, סגנונות מוזיקליים שונים ולוליינות וביטלו את השימוש בחיות. הם עדיין מציעים מופע קרקס אבל המופע שלהם ייחודי, אחר- הם עשו משהו שלא עשו לפניהם ובכך הם יצרו לעצמם את האוקיינוס הכחול שלהם. כלומר, הם יצרו נישה ייחודית להם שמספקת להם יתרון תחרותי על פני המתחרים ומבדל אותם כמשהו אחר וייחודי ועם זה אי אפשר להתחרות. לא סתם הם מופע הקרקס מספר אחד בעולם....

אז מה למדנו? שכל אחת מאיתנו צריכה למצוא את האוקיינוס הכחול שלה- הייחוד שלה, הדבר הזה שהופך את את העסק שלה לאחר, שונה, בולט מעל כולם. נישה יכולה להיות שירות מאוד ספציפי, יכולה להיות קהל מאוד ספיציפי או צורך מאוד ספציפי והיא יכולה להיות הכל יחד. אל תפחדו להיות "נישה" כי נישה משמעה בידול ובידול זה היתרון התחרותי האידיאלי עבור כל עסק.

יחד עם זאת, לעיתים הבידול נמצא דווקא במגוון השירותים שאת נותנת- כלומר אשת מקצוע שנותנת את כל הפתרונות בתחום מסוים ואז הבידול שלה הוא שהיא מספקת ללקוחותיה פתרון כולל לצורך שלהם.

כל אחת צריכה לבחון את העסק שלה, הכישורים השלה, התשוקות שלה והצרכים של הלקוחות שלה ולהבין מהו הבידול העסקי הנכון עבורה.


bottom of page