top of page
  • תמונת הסופר/תקרן דורון

תכנון בימי קורונה...


אם יש משהו שאני טובה בו זה תכנון קדימה. בעסק, לא משאירה אף פעם דברים "בזרימה" כי אני מאמינה שכמו שמנכ"ל קוקה קולה לא קם בבוקר וזורם עם מה שקורה ככה אנחנו צריכות לנהוג כלפי העסק שלנו- תכנון שנתי, חודשי, ניהול יומן. תמיד להציב בפנינו מטרות קדימה כדי להיות במגמת התקדמות תמידית ולהשאיר את העסק חי. אממה, גברת קורונה דפקה בדלת וטרפה את הקלפים, הוכיחה לנו ששום דבר לא מובן מאליו, ששום דבר לא בטוח ושכל העולם שאנחנו מכירות יכול להשתנות בן רגע.

מודה, מאז הקורונה תחושת היכולת שלי לתכנן נפגעה, ותכלס אפשר להאשים אותי? הרי טרום הקורונה החודשים האלו בדיוק היו מתוכננים היטב וכללו 3 הרצאות סגורות בארגונים, 2 ערבי נשים של מאות משתתפות, 2 קורסים וקבוצת הזנקה שאמורה להיפתח. ופתאום כל התכנונים נעלמו וכל הזמן יש תחושה שבכל רגע יכולים להחזיר אותנו לימי הסגר וההנחיות המגבילות מידי.

ואם למתוכננת כמוני, חוסר הודאות קשה אז מה קורה לעצמאיות שמלכתחילה מתקשות לתכנן? אה.. בדיוק בשבילכן המאמר הזה. אז איך נוכל לתכנן קדימה גם בתקופה של חוסר ודאות וחוסר יציבות? פשוט מאוד, זה נקרא תכנון גמיש, כלומר תכנון מובנה ומסודר אבל כזה שמאפשר לנו לעשות התאמות מחדש בן רגע. אז איך מבצעים תכנון גמיש? בשביל ההמחשה, ניקח כדוגמא מקרה מעכשיו איתו הייתי חייבת לייצר תכנון גמיש- מדובר בקורס שיווק שאני משיקה בקרוב, מדובר בקורס בן מספר שבועות שחלק ממנו במפגשים פרונטליים וחלקו עבודה בקבוצת פייסבוק סגורה. ואלו שלבי התכנון הגמיש: 1. ניבוי שינויים במצב- השלב הראשון הוא לנסות ולנבא אילו בעיות יכולות להתעורר בשל המצב. הבעיה העיקרית היא שיחזרו ההנחיות המגבילות ואז לא נוכל לבצע את הקורס באופן פרונטלי. 2. זיהוי השפעת השינוי במצב על התכנון- אם לא נוכל לערוך מפגשים פרונטליים, נוצרת פגיעה למעשה באופן ההנחיה, הרי אני מוכרת קורס שמרביתו במפגשים פרונטליים איתי ולא למידה מרחוק ושנית אני מחויבת מול המרכז בו אני משכירה כיתה. 3. עריכת התאמות- צריך לתכנן התאמות בהתאם לבעיות האפשריות שזיהנו ולכן במקרה שלי ההתאמות צריכות להיעשות הן מבחינת הכיתה המושכרת והן מבחינת אופן ההנחיה.


אז בשלב הראשון כאשר ניגשתי אל המרכז בו אני משכירה את הכיתה למפגשים הפורנטליים, ביקשתי להכניס מראש בחוזה בנינו שבמידה ויהיו הנחיות אשר יגבילו את האפשרות לקיים את הקורס במתכונתו המקורית- לא אשא תשלום או קנס. שנית, ביצעתי התאמות כך שבמקרה כזה אוכל להנחות את הקורס באמצעות הזום, הסקייפ וכל פלטפורמה דומה אחרת ומבלי לפגוע באיכות הלמידה (התאמת המצגות, הפיכת חומרי הדפוס למותאמים להדפסה בבית, רכישת מנוי מקצועי לפלטפורמות הללו, למידת נושא האבטחה בהן וכן הלאה). כחלק מהחזרה לשגרה אין לנו ברירה אלא להתרגל לעולם החדש שנוצר לנו בעקבות הקורונה שכנראה כרגע היא כאן כדי להישאר. תכנון הוא מחייב עבור כל בעלת עסק שרוצה להתקדם ולהצליח אך כיום אנו חייבות לייצר תכנונים גמישים כדי שההתקדמות שלנו לא תפגע במקרה של חס וחלילה התפרצות שנייה והחזרת ההגבלות. יותר מתמיד קריטי עבורנו להיות סתגלניות, גמישות וצופות פני עתיד.

ותזכרי תחלמי-תעשי, תהיי מאמיזמית

bottom of page